Tři mrtví díky přejezdu, ale hlavně, že kontrolujeme lékárničky!

15.06.2017

Další tragickou nehodu na železnici zaznamenala Studénka včera ráno, když polský kamion zůstal stát na přejezdu mezi závorami. Strojvedoucí Pendolina nehodě zabránit nedokázal a kamion prakticky rozpáral včetně prvního vozu vlaku.

Výsledkem tragické dopravní nehody jsou zatím tři mrtví a několik těžce zraněných včetně strojvedoucího, který pravděpodobně přišel o nohy. V rámci nejrůznějších diskuzí se nyní řeší míra zavinění, bezpečnost na železnici, výstavba nadjezdů, podjezdů a rušení přejezdů, ale na to nejdůležitější se opět zapomíná - na prevenci.

Samozřejmě, že nadjezdy se takové případy eliminují, ale mít všude na lokálkách a každé trati takové stavební dílo by jaksi neudržel ani náš rozpočet, ani krajina, jako taková. Přitom kamion s plechem může působit stejně vražedně i na té lokálce, kde jezdí daleko lehčí motorové vozy.

Shodou okolností byla na Liberecku dokončena železniční trať mezi Libercem a Tanvaldem za 876 milionů korun. V rámci této rekonstrukce došlo i na zabezpečovací zařízení, nové závory, světelnou signalizaci. O víkendu jsem se tam byl podívat. 876 milionů korun, a když jsem fotil pár vlaků, do kterých jsem fanda, tak jen za ty dvě hodiny čekání na nějaký vlak, přejelo na červenou 5 aut.

Na Liberecku máme ale i jiné vymoženosti. Například čtyřproudou silnici mezi Libercem a Hrádkem nad Nisou. Povolená rychlost: 90/km za hodinu. Každý den se tam prohání policejní Passat a vydělává na neukázněných řidičích, kteří si dovolí trestuhodně zvýšit na čtyřpruhu (vlastně dálnici) rychlost na těch 100 či 120 km v hodině. V místech dvou pruhů vedle sebe, na rovině... Pochopil bych, kdyby ten Passat číhal u škol, na vesnicích, kde si to kolem škol lidé stříhají oněch 90km místo 50km ... Kdyby číhal třeba u těch přejezdů... Upřímně: každý chlap si rád občas vyzkouší své auto na bezpečné silnici. I ten mladík, který uháněl se svým bezpečným autem Subaru mezi Pardubicemi a Hradcem Králové, kterého média označovala jako velmi šíleného...

Samotné České dráhy již před dvěma lety upozorňovaly na fakt, že se ročně navyšuje počet dopravních nehod na přejezdech o 30%. Jak se tedy zachovala naše policie? ...Také zvýšila kontroly u přejezdů o oněch 30%? ...No, jestliže předtím tam nehlídkovala vůbec, tak chápu, že matematické zvýšení z nuly na 30% je pro Policii asi opět jen nula...

Zkrátka nám chybí preventivní systémovost myšlení a rychlá a včasná reakce státních složek na začínající, nebo vzrůstající negativní vlivy. A to co si pak přečteme v médiích, jsou spíše směšné snahy upoutat pozornost a zdánlivě vzbudit dojem, že se někdo činí. Asi tak jako s onou alkoholickou prevencí. Když jsem se vracel z restauračního zařízení po cca třech hodinách a nebyl sem si jistý zbytkovým alkoholem, požádal jsem jednu služebnu Policie o možnost fouknutí do trubičky. Vysmáli se mi, že je prostě nemají a ať radši zkusím o kilometr dál u "měšťáků"... Hlavně, že má Policie při každém zastavení kontrolovat dech...

Dokud se nezmění myšlení Policie a její systém, kdy místo starých aut na kterých se hojí na pokutách, na překračování rychlostí tam, kde je snadno získatelná pokuta za tento přestupek, budou stát na místech, kde dochází ke skutečnému ohrožení života a přísně, velmi přísně hodnotit tyto počiny, nic se nezmění.

No nic, škoda brečet. Mám Felici, tak si jdu zkontrolovat lékárničku a vyjet s ní na ulici. Jen za minulý měsíc jsme s policisty jednou hledali zavírací špendlík a jednou kontrolovali expiraci obvazů! Kolik životů tím ohrozím nevím, ale pořádek musí být...

Zdroj: https://vondrous.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=470292